Op naar de gletsjer Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Op naar de gletsjer Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Op naar de gletsjer Franz Josef

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

16 April 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Na een nacht met veel regen en wind was het vanochtend weer droog. Wel was het zwaar bewolkt maar niet koud. Het Zuidereiland staat bekend om zijn wisselvallige weer. We vertrokken rond half tien vertrokken wij richting Franz Josef een dorp aan de voet van de gletsjer Franz Josef. We wisten niet of we het gingen halen. Het was weliswaar maar 300 km, maar er waren vele bezichtigingen op de route en we wilden niet overhaasten. Het zonnetje kwam er lekker door en het was al gauw heerlijk weer. Als eerste een kijkje in een heuse goudmijn in Charleston met oude werktuigen gerund door een jongeman, die zijn vader beloofd heeft de boel voort te zetten als museum. Zijn overgroot en grootvader hebben het opgezet in 1876. Op zich wel leuk om te zien en de verhalen die hij vertelde.
Na een half uur waren we er door heen en gingen verder op pad naar de zeehonden kolonie moest ergens op de route leggen. Nou waren er twee opties optie 1 was 1,5 uur lopen naar de kolonie optie was 5 minuten lopen gedeeltelijk met de camper. Nou kozen wij voor optie 2, omdat we al zat hadden gelopen. Maar op een gegeven moment waren we toch al te lang onderweg. We hadden het al tegen moeten komen. Wat bleek afslag gemis! Jammer, maar terugrijden voor de zeehonden deden we toch maar niet. Op weg naar de Pancakes Rotsen en de Blue Holes Rotsen in Punakaki. Het was een machtig mooi gezicht. De rotsen die als pannenkoeken op elkaar waren gestapeld. Het was een rondje langs de kust en was helemaal aangelegd tussen bomen en planten. Daarna de weg vervolgd en een lunchbreak gehad in Greymouth, gelijk getankt en boodschappen gedaan.
Nog 170 km te gaan en het weer was perfect om te rijden dus richting Franz Josef. Even verderop kwamen we het plaatsje Shanty Town tegen . Een nagebouwd stadje uit goudkoorts tijd. Dat hebben we ook maar even meegenomen. Leuk die gebouwen uit die tijd. We hebben een rondje door de stad gelopen en een ritje met de stoomlocomotief. Deze bracht ons naar de oude houtzagerij. We gingen weer op pad met ons automobiel. Na diverse stops waaronder groot meer en vergezichten kwamen we om 17.00 uur op de plaats van bestemming Franz Josef. Nou hebben ze op bijna alle campings gezamenlijke keukens waar je gebruik van mag maken. Ideaal dan hoef je niet in de camper te koken. En alles is aanwezig van koelkast, vrieskist tot magnetrons. Het enigste dat je mee moet nemen zijn de pannen en ingrediënten. Voor de spaghetti is dat niet moeilijk. En het is nog gezellig ook met meerderen eten. De bergen waren gehuld in de wolken dus als het morgen ook zo is lopen we met onze hoofden in de ………

• 16 April 2014 - 21:52

Harry En Dinie:

Zo te horen en te zien is de natuur daar erg mooi. Geniet er maar van.

• 16 April 2014 - 22:18

Annette:

Hallo zo alle verslagen gelezen!! Wat een prachtige omgeving!!! Gelukkig dat het weer al wat beter is!! Dat het droog is al goed!! Hier wordt het weer ook beter!! Dus zonnige paasdagen!! Nou luitjes ben weer benieuwd wat jullie morgen gaan doen!! En beleven!! Tot morgen!! Xx

• 17 April 2014 - 20:28

Ma:

Zo wat hebben jullie op 1 dag weer een hoop gezien.Die goudmijn wat geweldig dat het zo lang in 1 familie is geweldig.maar Eric dat je nu een afslag mist dat was jammer.Ach het waren maar zeehonden niks aan te doen.maar wat mooi die rotsen schitterend.Maar wat leuk die huisjes echt uit zo,n oude film wilt west.Wat leuk die keuken op de camping daar kunnen ze hier nog wat van leren.Ik vond je verhaal weer geweldig en de foto,s ook kijk al weer uit naar morgen Kelly lekker bij mij gegeten nou lieve kinderen tot morgen weer liefs Ma