Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Christchurch

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

27 April 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vanochtend nog een laatste blik over de baai en dan op weg naar de laatste etappeplaats Christchurch. Nog eerst een lekker bakkie in het dorp en dan 20 km al slingerend naar beneden en stijgen tot we weer op de normale weg zitten. Het is maar 80 km, maar we doen er al gauw 1,5 uur over. Het is leuk rijden hier in NZ. Je verveelt je niet gauw. Lida zit met NZ reisgids op haar schoot en noemt alle bezienswaardigheden op. Vandaag een rustig dagje onderweg niet veel te doen behalve de uitzichten. Wij hebben nog niet veel vlak gereden elke dag zaten we in de heuvels. Christchurch is een bijzondere plaats in september 2010 en februari 2011 vonden hier zware aardbevingen plaats. De gevolgen zijn nog steeds zichtbaar en het gaat nog wel een jaar of 10 duren voordat alles weer hersteld is. Toen we in Christchurch aankwamen, zijn we eerst naar de camping gereden en hebben daarna de bus gepakt naar het centrum. Het is een drukke zaterdag op de weg. Mensen doen de boodschappen en de bus baant zich een weg door het verkeer. In het centrum viel gelijk de bouwwerken, de velen gesloten winkels en gebieden ons op. We liepen door een soort van winkelcentrum van containers gebouwd naar een museum met de naam quakecity. Dat gaf een beeld van wat er allemaal gebeurd was op die dagen. Het was indrukwekkend om te zien. Het container winkelcentrum staat model voor het doorzettingsvermogen van de Nieuw-Zeelanders.
Even lekker geluncht en verder met de tour de walk. De botanische tuinen waren vlakbij en het weer was super. Dus pakken we dat gewoon mee. Daarna met de historische tram nog een ritje gemaakt van 500 meter verder ging die niet en dat voor $10. We stapten op de tram met het idee, dat die wel langs de mooie plekjes ging rijden. Jammer joh, het was na 10 minuten inclusief de haltes voorbij. Nog even wandelen naar Cathedraal, die ook aardig verwoest is, om te kijken naar de schade. De schade was enorm en behalve dat ze wat gestut hebben, moet er nog veel aan gebeuren. Het is triest allemaal zulke mooie gebouwen deels verwoest te zien. Maar het komt goed de mensen werken er hard aan en over ca. 10 jaar is alles weer zoals het was.
Terug met de bus en even uitgestapt bij het winkelcentrum vlakbij de camping. Hebben bij de Chinese take away weer wat lekkers meegenomen. Om na de hottube, ja daar is die weer, lekker van te smullen. Morgen blijft het aardig weer en gaan we met de gondel naar de top voor het uitzicht over de stad.

• 27 April 2014 - 11:50

Ma:

Ik vond het weer een mooi verhaal je doet er zo je best op en dan zo weinig mensen die iets schrijven Nou er moet zeker nog een hoop gebeuren aan de gebouwen wat ziet het er triest uit.Fijn dat jullie nu mooi weer hebben hier vandaag mot regen maar het is niet koud.Wat lekker zo,n hottube iets voor in je t
    tuin.Wel een oplossing die winkels in containers.Morgen naar Sydney ook weer een hele belevenis geweldig
    Nou ik stop weer voor vandaag en voor morgen een fijne vlucht groetjes uit De Bilt xxx Ma

• 27 April 2014 - 11:53

Kelly:

Lijkt me best bijzonder/heftig om te zien. Morgen jullie laatste dagje in Nieuw-zeeland. De tijd is om gevolgen. Veel plezier met jullie laatste uitstapje en goede vlucht naar Sydney toe!

Xxx

• 27 April 2014 - 12:49

Kees:

Hoi hoi,

Wat een bijzondere reis weer! Weer heel anders dan de vorige.
    Ga je weer je wekker zetten voor Ajax? Hopelijk pakken ze het weer op en worden we vandaag kampioen! Nou veel plezier alvast in Australie! Groetjes uit Vianen xxx

• 27 April 2014 - 13:32

Ron:

Hoi luitjes nog veel plezier, wij zitten klaar voor de laatste wedstrijden.
    Lekker nog samen genieten!!!!

Gr Ronaldo

• 27 April 2014 - 14:24

Willem:

Hoi Eric en Lida,
    Weer genoten van jullie reisverhalen. Wel heel wat anders dan de USA. Wat natuurschoon betreft prachtig, lijkt me erg rustig ook en heerlijk rijden. Val je niet zo snel in slaap, je moet wel blijven opletten. In de USA kun je nog wel eens een tukkie doen onderweg bij wijze van spreken. Jullie hebben weer veel gezien, alleen misschien had het iets beter weer mogen zijn. Maar misschien hebben jullie dat niet zo ervaren. De verwoesting in Christchurch is indrukwekkend, voor jullie vast nog indrukwekkender.
    Goede vlucht naar Sydney.

• 27 April 2014 - 19:03

Annette:

Hallo Fam. Als eerste gefeliciteerd met je cluppie!!! Wat een indrukwekkend verhaal!! Wat er gebeurd is in Christchurch en wat Willem ook schreef voor jullie nog indrukwekkender!! Heb de foto' s wel een paar keer bekeken!! Nou jullie reis in NZ zit er bijna op!! Ik wens jullie nog een fijne dag in NZ en wens jullie een hele fijne vlucht naar Sydney!!! Groetjes uit de Bilt xx