Longmen Grotten - Reisverslag uit Xi’an, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Longmen Grotten - Reisverslag uit Xi’an, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Longmen Grotten

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

27 April 2015 | China, Xi’an

Precies om half tien s’ avonds werd er op de deur geklopt. Nee had was niet de goedheilig man maar 2 masseuses, die ons wilden kneden. Nou het ging er hard aan toe. De ellebogen en de handen gingen tekeer. Ik dacht eerst dat het bakkersvrouwen waren, die brood aan het kneden waren. Maar het hoorde er allemaal bij. Na een uur verder mishandeld te zijn, hadden we het gevoel dat we er een stuk beter eruit waren gekomen dan in het begin. De nacht had ik weer waardeloos geslapen. De hoofdpijn bleef en had het ontzettend warm. Ik begin te geloven, dat ik een zonnesteek heb opgelopen en heb een petje aangeschaft. Ik denk ook, dat de airco niet goed is voor mij. Dus vandaag pet op en Ibrufen in de maag. Daar het ontbijt niet voorradig was voor ons westerlingen gingen we op weg naar de supermarkt. We hadden een tip gekregen van collega groepsgenoten, die de avond daarvoor de super hadden ontdekt. Nou het was de mooiste super van heel China tot nu toe. Alles konden wij daar kopen en wat belangrijk is heel goedkoop. Dat er op zondag veel getrouwd wordt, kwamen we ook snel achter. Het is de gewoonte om vuurwerk af te steken waar ze ook maar kunnen. Bij elk stoplicht werden de knallers uitgerold en aangestoken. We zijn vandaag dan ook mooie stelletjes tegengekomen.

Nu op weg naar de Boeddhistische grotten van Longmen zo’n 45 min van ons hotel vandaan. Over een lengte van een km zijn in een steile rotswand langs de Yi rivier een groot aantal kamers en nissen in de rotsen uitgehouwen, voorzien van beelden van de boeddhistische beeldhouwkunst. Het mooiste was het 17 meter hoge Boeddha beeld Vairocana. Wie kent haar niet met haar begeleiders. We waren blij, dat het voorbij was. Het kwik was immers weer naar de 30 C gestegen en het was ook zeer benauwd. Pet op en veel drinken. Ik ben inmiddels ook een Boeddha met waterbuik.

Dat wij als Hollanders graag geziene gasten zijn bleek wel weer. De camera’s klikten als nooit tevoren. Ik met de hele kleuterklas op de foto en de rest van de groep met de meiden. Toen ik op de grond voor de klas ging liggen, doken de kleuters op mij. Wat interessant zo’n witte Hollander met grijs haar. Ze trokken mijn pet en bril af. De moeders vonden het prachtig en ik denk zo’n 20 stuks vonden dat nog mooier. Na de nodige foto’s en de high fives zwaaiden de kinderen met veel kabaal ons uit. Prachtig toch! Lekker met het bootje terug naar het begin van de tocht. De bus stond al weer klaar. Op weg naar de lunchgelegenheid om daarna naar het treinstation te gaan.

Wij gingen met opnieuw de Bullet trein van Luoyang naar Xi’an 380 km ver. In de trein weer het nodige meegemaakt. De stewardess van de trein vroeg aan ons of we wilden poseren voor een magazine voor promotie van de trein. Natuurlijk wilden wij dit wel. inmiddels is dit voor ons de gewoonste zaak van de wereld geworden. Na 2.15 uur waren wij op bestemming. Onze bus stond klaar en bracht ons naar het hotel. Midden in het centrum met vele westerse winkels en Starbucks met lekkere koffie. Daar de avond vrij was gingen Lida en ik lekker samen op pad en liepen gezellig door de moslim wijk met zijn vele kraampjes en eettentjes. Gezellig!

• 27 April 2015 - 10:56

Johan En Petra :

Hi Eric en Lida ,

Wat een verhaal zeg hahahahaha !!!! En het klopt dat zakendoen om die tafel tijdens het eten. Dat is wat Johan gelijk zei, zo zit ik altijd zaken te doen!
    Ja Eric jij bent toch een soort van grote witte reus voor ze en al helemaal als ze ook nog met je mogen stoeien .
    Wij gaan vandaag Koningsdag vieren en ik hoop dat jullie toch allemaal wel je oranje Polo aan hebben gedaan vandaag en verwacht daar ook eigenlijk wel een foto van hahahaha
    Probeerde je nog te FaceTimeen maar was denk net te laat. Proberen we later weer.
    Nou geniet heerlijk en zo te lezen en zien lukt dat jullie prima.
    Kus uit Bilthoven xxx

• 27 April 2015 - 16:40

Martin Baas:

Hoi Erik-Lida,

Ik had Erik graag willen zien met die kleuterklas ha ha.
    Hopelijk knapt Erik weer helemaal op.
    Met Lida in de buurt moet dat lukken!!!!!
    Ik blijf het volgen.

Gr. matin/sylvia