Terracotta Leger - Reisverslag uit Xi’an, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Terracotta Leger - Reisverslag uit Xi’an, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Terracotta Leger

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

28 April 2015 | China, Xi’an

De telefoon rinkelde ons om 06.30 uur de wake up call. Vandaag gaan wij naar het Terracotta leger. Heel veel zin in. Een van de hoogtepunten van de reis. Het is Koningsdag voor ons dus kwam onze gids als enige in het oranje. Ik had de kleur al eerder gebruikt en vond het niet fris deze nog een keer te dragen. Precies om half acht vertrokken wij naar het Terracotta leger net buiten de stad. Een klein uurtje rijden. Het was aardig druk op weg en veel oponthoud. Het terracotta leger is toevallig ontdekt door boeren in 1974. Het leger dateert uit het jaar 210 voor Christus. Deze boeren waren een put aan het graven en stuiten toevallig op een terracotta soldaat. Dit was een van de grootse vondsten in de twintigste eeuw. Keizer Qin Shi Huangdi wist, gedurende zijn relatief korte bewind, grote koninkrijken rondom een rivier in China te verenigen tot één rijk en wordt daarom gezien als de eerste keizer van China.

Bij de bouw van zijn mausoleum werden naar schatting zo'n 700.000 arbeiders ingezet, ruim twee keer zoveel als bij de Chinese muur. Ze hebben duizenden soldaten gevonden en velen in goede staat. Op wikipedia staat meer beschreven en is best interessant om het te lezen. Verder vonden wij het zeer indrukwekkend om het te zien. Er is nog een boer in leven en hij is inmiddels de tachtig jaar gepasseerd. Hij komt geregeld op het complex om boeken te signeren. Laat ik nou zo’n boek hebben gekocht met een handtekening van deze boer. De boer was aanwezig en ik kreeg een ferme handdruk van hem. Prachtig was het en gelukkig heb ik de foto’s van dat moment. Na alles te hebben gezien reden wij terug naar het hotel en waren we vrij om te doen wat we wilden. Lida ik gingen lekker slenteren door de stad. Morgen staat een fietstocht en een verplaatsing op de rol.

• 28 April 2015 - 11:32

Annette:

Zo dat is indrukwekkend!! Heb het ook bij 4 op reis gezien!! En heb het gelezen op Wikipedia echt gaaf!! En zeker Om het zelf te zien!!! Super!! Je verhalen zijn echt leuk om te lezen!! Nou succes morgen met de fiets tocht!! Xx uit de Bilt

• 28 April 2015 - 11:53

Florence En Paul:

Indrukwekkende reis, die smerige Chinezen eten ook alles. Ook honden en katten.
    Veel plezier nog.

• 28 April 2015 - 17:02

Johan En Petra:

Jeetje echt indrukwekkend en helemaal als je er midden in staat!! Eric hoor je niet meer over ibuprofen dus hoop dat je het ergste achter de rug hebt!
    Ze eten daar ook echt alles he, dat kunnen wij ons niet voorstellen en denk dat onze magen en darmen daar ook niet echt van genieten;)
    Morgen fietsen altijd leuk vooral omdat jullie dat ook al in bangkok gedaan hebben jullie komen waarschijnlijk weer op plekken waarvan jullie vast onder de indruk zijn!!
    Heel veel plezier en we lezen het weer.
    Groeten en kus uit Bilthoven xx

• 28 April 2015 - 18:45

Arnoud:

Hoi luitjes

Pufff wat indrukwekkend zeg,alleen bij de gedachte om daar te zijn en het te aanschouwen lopen de rillingen over mijn rug.
    Heb die foto's een paar keer bekeken,wat mooooi zeg.
    Het is weer een schitterende reis.
    Ik hoop dat jullie maag nou onderhand aan het eten van die chinezen gewend is.
    Nou morgen even lekker fietsen maar kijk goed uit in dat drukke verkeer.
    Heel veel plezier Xx

• 28 April 2015 - 21:32

Ma:

Daar ben ik weer wat mooi allemaal jullie zien wel veel prachtige foto,s dat chinezen eten daar moet je tegen kunnen heb er hier al last van maar het went wel morgen fietsen dat zal wel druk zijn kijk goed uit hoor.nou nog een fijne dag liefs uit de BILTXXX

• 01 Mei 2015 - 13:37

Dinie:

Hoi Eric en Lida ik moest jullie de groetjes doen van pa en ma en veel plezier wensen!! Xx