Colombia Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Colombia Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Colombia Icefields Parkway

Door: Eric en Lida

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

27 Mei 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Voor onze camping ligt een mooie trail naar de Hoodoos. Hoodoos zijn rotspilaren die rechtop staan. Het zijn er een paar maar wel bijzonder om te zien. De route er naar toe is een mooie loop met uitkijkpunten op de Bow River en het hotel van Banff. Na dit alles gezien te hebben, reden we naar Banff centrum voor de koffie. Onderweg stak er plotseling een Coyote over. Het was een soort wolf met een mooie witte vacht. Voordat ik het fototoestel in handen had, was die al weer weg. Bewaren als een herinnering en nu aan de koffie.
In het stadje Banff was het een drukte van jewelste. De zon scheen volop en veel jetset toeristen. Banff is een luxe vakantieoord met de vele resorts en het dure hotel waarvan ik de naam vergeten ben. Dat kon je zien aan de opgedirkte mensen met hun Vuton tasjes. In het visitor center even de informatie tot ons genomen en mijn verhaaltje op de site gezet. In het koffiecafé lieten we de koffie goed smaken. Op naar Lake louise het, volgens mij, het beroemdste meer van Canada met het luxe hotel Fairmont Chateau. Op de snelweg kwamen we al borden tegen dat de parkeerplaatsen vol waren en werden we verwezen naar een parkeerplaats aan de snelweg. De gratis shuttles (schoolbussen) brachten ons naar het Lake Louise. Het was leuk om een keer in zo’n bus te zitten. Binnen een half uur waren we op de plek van bestemming en liepen we naar het Lake. We zagen het al, het meer was nog bevroren en dat is zo jammer, want nou zagen we de mooie blauw groene kleur van het water niet. Na een stukje te hebben gelopen en wat foto’s te hebben gemaakt, zijn we met de gele schoolbus weer terug gegaan naar onze RV. De chauffeur wees ons op een Deer (hert) maar hij reed door dus te laat voor een foto. Op weg naar de Icefields Parkway de mooiste snelweg van Canada en omstreken vinden wij. De weg glooit door bergen en aan weerskanten mooie witte toppen van de bergen. Je rijdt hier op zo’n 1600 meter hoogte. Ondanks de zon is het toch fris. Onderweg genoten van de vele uitkijkpunten; zo mooi en veel sneeuw. Een poging gewaagd om naar Lake Peyto komen en dat viel niet mee. Het pad er naar toe lag onder een dik pak sneeuw. Wij met onze gympies gleden ook naar alle kanten. Het is toch gelukt. En met natte sokken en broekspijpen zagen we, dat Lake Peyto was bevroren. Op de terugweg dachten we slim te zijn om via de busparkeerplaats te lopen, maar dat was ook geen succes. Soms zakte ik tot mijn billen in de sneeuw, maar we zijn er doorheen gekomen. Na diverse stops langs de kant van de weg hebben vervolgens nog 3 Longhorn Sheeps. En jawel een Grizzly Beer gespot. De Grizzly Beer deed of wij niet bestonden en at en liep rustig verder. Wat een enorm beest is dat!
We hebben al veel wilde dieren gezien, dan hebben we het niet over de vele eekhoorns en bosmarmotten. Aangekomen op het Colombia Icefields Center gelijk tickets gekocht om morgenochtend met een speciale bus de Gletsjer op te gaan. Onze RV camping is op de parkeerplaats voor campers zonder stroom en water, maar dat hebben wij allemaal zelf.

• 27 Mei 2017 - 16:19

Stephanie:

Hey pap en mam! Wat gek om jullie verhaal te lezen en de foto's met veel sneeuw te zien nu het hier 30 graden is! Wat tof dat jullie al die wilde beesten van dichtbij gezien hebben! Jammer dat sommige te snel weg waren voor een foto. Leuk om te lezen dat julliw het zo naar jullie zin hebben en elke dag een vol programma mooie bezichtigen. Geniet er maar lekker van! Liefs xxx

• 27 Mei 2017 - 16:24

Stephan :

Wat een mooi verhaal weer eric!
    En wat een prachtige plek om te mogen kamperen..
    Echt super gaaf!!
    Ik ben heel erg benieuwd naar de andere foto's
    Veel lleizer morgen met de mini trip.

Xxx

• 27 Mei 2017 - 17:26

Arnoud:

Wat een prachtige foto's en wat een leuk verhaal.
    Lekker in de sneeuw en Lyda nog met korte mouwen ook,nou dat we hier zeker niet in de winter.
    En het zal daar de gewoonste zaak zijn dat er gewoon dieren die je hier zeker niet ziet gewoon langs jullie heen lopen.
    En die bergen zijn ook prachtig om te zien,met al die sneeuw erop!
    En uitkijken naar morgen als jullie de Gletsjer opgaan en ook daar weer kunnen genieten van de mooie natuur en wij weer van jullie foto's en het verhaal.
    Nou heel veel plezier in dat supermooie land!!xx

• 27 Mei 2017 - 19:11

Kelly:

Bizar hoe de natuur in elkaar overloopt, van geen sneeuw naar meters dikke sneeuw.
    Ook al zijn de meren bevroren, zelfs dan ziet het er prachtig uit.
    Max mag als vierde starten en hamilton start ergens achteraan! Start zondag 14.00uur, waarschijnlijk gaat deze race aan je voorbij. Saai hoor zonder jou kijken pap.

Xx veel plezier.

• 27 Mei 2017 - 21:19

Betty & Gerard:

Hey luitjes, wel je fototoestel in de aanslag houden hoor voor al die onverwachte momenten!
    En die billen in de sneeuw, had ik wel willen zien
    Groeten en nog veel plezier.

• 28 Mei 2017 - 09:37

Harry En Dinie:

Hoi vakantiegangers wat een sneeuw

• 28 Mei 2017 - 10:04

Ma R:

Hoi hoi wat weer een prachtig verhaal en dan in Hoodoos die pilaren met een beetje fantasie zie ik er mensen hoofden in.Wat leuk om in de schoolbus te zitten en dan nog gratis ook geweldig.jullie moeten wel voortaan Moonboots meenemen met al die sneeuw,en voor in de camper je eigen WiFi

• 28 Mei 2017 - 10:09

Ma:

Nou de rest van het verhaal pakt hij niet vervolg!!!was gezellig met jullie 2 meiden op pad geweest,en Avonds een heerlijk BBQ bij Johan en Petra.Heel veel plezier op de gletsjer dat was het weer voor vandaag liefs Ma

• 28 Mei 2017 - 10:09

Ma: