Verder door ZAF - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Verder door ZAF - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Verder door ZAF

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

15 April 2018 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vanochtend zaten we al vroeg aan het ontbijt. Er stond immers weer een ritje van 350 km op het progamma. Na een goed ontbijt gingen we met goed gevulde magen op pad. De rit ging zuidwaarts van hoofdstad Mbabane Swaziland naar St. Lucia ZAF. Daar wij nog een heel stuk moesten rijden door Swaziland wilden wij bijtijds weg. De drukte viel erg mee en aan de grens hadden wij dit keer geen problemen. De douaniers bij de slagbomen zijn erg nors en snauwerig. Ook in ZAF ging de reis voorbeeldig en stonden om 12.30 uur voor de deur van onze Lodge Rhino Coast Guesthouse. Lekker zo vroeg in de middag. Nadat wij ons weer hadden gemeld bij thuisfront en de nieuwtjes hadden uitgewisseld. Gingen we St. Lucia verkennen. Het is hier meer toeristisch dan wij tot nu hebben meegemaakt. De vele restaurantjes en winkeltjes geven aanleiding tot gezelligheid. Via de lodge hebben we een excursie geboekt. Het is een twee uur durende rondvaart door het gebied van de nijlpaard. Het was erg druk aan boord, maar wij hadden twee mooie stoelen op het bovendek. De nijlpaarden, die wij hadden gezien deden precies wat je van een nijlpaard kan verwachten. Veel gapen en vechten met je buurman, want sikkeneurig zijn ze wel. Het zijn ook kolossale beesten met echt hele grote tanden. We kwamen nog twee grote krokodillen tegen. Zij lagen te zonnen op de kant. Het was schemer toen de haven in zicht kwam. De aanbevolen Italiaan Alfredo heeft voor ons een lekker hapje gemaakt en voor het eerst in het donker naar huis.
Vandaag zijn we op zoek gegaan naar de voltooiing van de Big 5. We missen namelijk de neushoorn. Op een uur rijden ligt het Hluhluwe NP een van de mooiste van ZAF. Daar gekomen zijn we met eigen auto de Duster op jacht gegaan. Als eerste kwamen we de olifant tegen. Enkele kilometers verder lag de Koning Leeuw in de berm zijn dutje te doen. Het interesseerde hem niets dat het verkeer langs reed. Toen wij er langs moesten rijden, lag de leeuw op een meter afstand. Met zijn ogen open reden wij er voorzichtig langs. Het was wel indrukwekkend zo’n groot dier met zijn machtige klauwen op een meter afstand. Uiteindelijk van de hoofdweg af over de zandgravelpadjes op zoek naar de Rhino. We kwamen van alles tegen behalve de Rhino. Giraffen op het pad blokkeerde de weg voor ons. Kudus langs de auto, zebra’s enz. enz. Op een gegeven moment een schimp van een beest in het bosje en wat denk je een Rhino. Met zijn dikke kont naar ons toe. Het was moeilijk te zien maar uiteindelijk kregen we de bevestiging. Het was er geen één maar twee volwassenen en een baby. Prachtig mooi om te zien.  We reden even verderop bij een meertje waren er nog twee aan het eten. We zijn compleet. Op een van die weggetjes liep het steil omhoog en bovenaan gekomen al hobbelend en schokkend stonden twee olifanten de weg te blokkeren. We schrokken ervan en op een afstandje wachten maar dat ze het bos weer ingaan. Totdat er een aanstalten maakte om onze kant op te lopen. We schrokken zo erg, dat we maakten dat we weg kwamen. Achteruit steil naar beneden door kuilen en bandensporen was geen pretje. De olifant had er schik in om ons zo te plagen denk ik want hij liep mee. Gas erop in zijn achteruit. Lida had het niet meer en ik een nekhernia van het omkijken. Wat een hachelijk moment waarschijnlijk kon het geen kwaad maar toch geen risico genomen. Even later kwam er een Safariwagen en de olifanten doken het bos in. Even later twee Rhino’s op de weg en die schrokken weer van ons en renden weg. Het was weer een mooie dag met bijzondere gebeurtenissen.

• 16 April 2018 - 11:08

Ma:

Hallo wat een prachtige verhalen en mooie foto,s.Doen jullie wel voorzichtig met die beesten, die olifanten plette zo je auto

• 16 April 2018 - 11:13

Ada:

Hallo,

Wat een bijzondere dag. Het is wel uitkijken daar. Maar wel heel mooi.

• 16 April 2018 - 11:12

Ma:

Nou lekker hoor staat de helft van het verhaal er niet op maar wel verzonden.maar jullie verhaal is er niet minder om hoor veel genieten maar liefs uit de Bilt

• 16 April 2018 - 14:55

Diana :

Adembenemend, zo mooi en spannend jullie avonturen in de wildernis, heel wat anders dan een dieren/safaripark hier in Nederland. Geniet er maar van maar doe voorzichtig, Hoelang duurt jullie reis nog?

• 16 April 2018 - 19:54

Henk & Brigitta:

Hoi luitjes, we genieten van jullie verhalen geweldig wat een avonturen. Goed dat je uitgeweken bent voor de olifant want je weet maar nooit! Jullie gaan nog een hoop mooie dingen zien in dit prachtige gevarieerde land, geniet nu van de kustlijn en straks van de Drakensbergen. Groeten uit de Bilt.

• 16 April 2018 - 20:48

Stephanie:

Hé pap en mam, wat een avontuur weer! De dieren zijn nu ook aan jullie gewend en komen tevoorschijn. Grappig hé, dat ze zich zo vrij bewegen van iedereen. Alweer een week onderweg en de big five kunnen jullie afvinken :-) xxxx

• 17 April 2018 - 08:34

Astrid Muijen:

Wat een avontuur!!!....mooi om de verhalen te lezen

• 17 April 2018 - 11:16

Jacqueline:

geweldig al die beesten, genieten doen wij van jullie verhalen gr jacq en ron