Eindelijk weer wifi - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Eindelijk weer wifi - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer wifi

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

23 April 2018 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vrijdag 20 april.
De wekker gaat af tijd om te gaan. Het is 06.15 uur geen vakantietijd om op te staan, maar we moeten een eind rijden. Ook de rotsweg speelt mee. Op de heenweg ruim een uur gereden over 7 km. Na het snelle ontbijt richting de poort en gas erop. De auto doet zijn best met mij aan het stuur. Na flink heen en weer schudden komen we 25 minuten later weer op de begaanbare weg wat een record is volgens mij. Het lijkt wel hoe harder we rijden des te minder last van de hobbels. Ga het navragen aan een ervaren specialist (G). De verdere route door Lesotho verloopt spoedig. Ook de grensperikelen zijn geen probleem vandaag. De route naar Nieu Bathesda  525 km rijden doen we 6.5 uur over inclusief een koffiebreak. De wegen in ZAF zijn op deze route super, zo rustig en allemaal 120 km. Aangekomen in ons Guesthouse Ganora Farm is weer een verrassing. De schapen- en kalfboerderij is gerestaureerd en de stallen zijn omgebouwd tot een mooie lodge. Het is verrassend te zien wat de eigenaars er van hebben gemaakt. We krijgen een rondleiding door het grote huis en mogen lekker op de veranda zitten. We hebben nog wat gewandeld in de omgeving. S’-avonds is het diner in het grote huis en met nog wat gasten is het een gezellige avond geworden. Het diner was geweldig. Wij staan elke weer perplex hoe goed het eten hier in de lodges is.

Zaterdag 21 april
Rustig ontwaken en op het gemak ontbijten dat is pas vakantie. De rit vandaag gaat naar Addo olifanten Nationaalpark. We hoeven maar 300 km te rijden en dat op rustige wegen is het een peulenschil. We komen door mooie stadjes heen en zien al veel wilde dieren langs de wegen. Op het park aangekomen krijgen wij een mooie hut bij een drinkplaats. De olifanten laten zich al gauw zien. De hutten zijn afgeschermd met dubbele afscheiding dus hoeven wij niet te vrezen voor de wilde dieren. Voor de rest hebben wij met een wijntje voor onze hut gezeten in de zon. S’-avonds na het eten zijn we voor onze hut genietend naar olifanten in de poel aan het kijken. Een lamp scheen op de poel en zo konden we in het schemer kijken wat de olifanten aan het doen waren. Er staan er zeker een stuk of 30. Het is prachtig gezicht! We horen het kraken van de takken, welke de olifanten afbreken.

Zondag 22 april
Vandaag zijn wij nog een dag in het Addo Elephant NP. Tijdens het ontbijt voor onze hut is het olifantengala al weer bezig. Zo ontbijt je niet vaak. Na de koffie zijn wij het park zelf in gegaan om verschillende dieren te gaan spotten. Op een poelplaats lag een dode waterbuffel, die s’-nachts was gedood. Volgens de ranger was het dier gewond. Een paar jakhalzen verdedigen de smaakvolle hap tegen andere liefhebbers. Verder heel veel zwijnen, zebra’s en zeker een paar honderd olifanten gezien. De rest viel het wat tegen wij zijn verwend denk ik. Het was erg warm waardoor de dieren de schaduwplekken opzoeken. Terug bij ons hutje  wachten we op de olifanten, die daar zeker weer gaan komen. Morgen richting Plettenberg Bay.

Maandag 23 april
Vanochtend hing een dikke mist over het dal. Het zicht was slecht en we konden de poel van de olifanten amper zien. Ook zij hadden er geen zin in vanochtend. We hebber er geen een gezien. Het was ook te koud voor een eigen gemaakt ontbijtje buiten. We verhuisden naar het restaurant. Na het lekker ontbijtje luxueus gingen wij naar Daniells Cheeta project even 50 km op onze route. Daniell zorgt er voor dat de populatie van de cheeta’s weer op gang komt (hopen wij). De snelste  dieren op aarde met zijn mooie ranke vorm en topsnelheid van 120 km p/u. Na afloop van de rondleiding mochten we zelfs eentje aaien, dat was een mooi moment. Verder op weg naar Plettenberg Bay kwamen ook langs Garden Route National Park Tsitsikamma. In  Tsitsikamma bezochten wij de ruige kust en de drie Suspension Bridges. Het is voor het eerst, dat wij de zee zien in ZAF. Er was een duidelijk verschil voor het vragen van entreegelden. Entree voor ZAF R55 en voor niet ZAF R220 oftewel € 3,85 en voor ons € 15,40. Vreemd! Het was de moeite waard de hike langs de ruige kust met de zee stampend tegen de rotsen. Het was een prachtig gezicht. We kwamen daar mensen tegen, die we ook in Lesotho hebben ontmoet. De laatste 50 km naar Plettenberg Bay gingen voorspoedig. Het is hier meer toeristische en luxueuzer dan we tot nu toe hebben meegemaakt. De mooie winkels en het strand helpen daar aan mee.

• 23 April 2018 - 20:11

Ron Braakman:

Hoi luitjes, blij weer wat te horen ziet er allemaal super uit, lekker genieten, dikke kus Ron en jac

• 23 April 2018 - 20:32

Kelly:

Wat fijn om weer wat van jullie avontuur te mogen lezen. De fotos van al die dieren zijn wel echt super mooi. Het aaien van die cheeta is natuurlijk een makkie in vergelijking met Obie. Xxxx

• 23 April 2018 - 21:36

Andre Erasmus:

Eric en Lida.

So heerlik om van julle te hoor. Bly dat julle veilig is en dit terdee geniet.

Ons is weer sterk aan die werk en het al n paar opleidings intussen gegee.

Was so lekker om julle te ontmoet. Ek skryf weer so gou as moontlik.

Dankie vir die mooi gesels en verslag brief. Waardeer dit baie..

Baie sterkte en geniet julle toer.

Groete

Andre en Santa Erasmus

• 23 April 2018 - 22:21

Hanneke:

Ha Lida & Eric,
    Wat fijn om weer wat van jullie te horen

• 24 April 2018 - 08:23

Diny:

Ha luitjes, leuk om weer wat te horen en te zien van jullie avontuur....mooie fotos geniet nog van jullie reis.groetjes Diny en Erik

• 24 April 2018 - 09:25

Arnoud:

Hoi luitjes

Zo te lezen hebben jullie weer prachtige dagen en avonturen beleefd in de afgelopen dagen en de foto’s liegen er ook niet om ... prachtige foto’s en leuk dat jullie weer WiFi hebben en wij weer volop kunnen genieten van jullie verhalen.
    En het aaien van zo’n cheeta had ik toch wel even overgeslagen,maar jullie niet jullie laten niks aan het avontuur voorbij gaan en gelijk hebben jullie ook!
    Wel prachtig om al die dieren in het echt te zien en wat een lange en mooie brug over het water!!
    Nou luitjes blijf er lekker van genieten en veel liefs uit Bilthoven Xxx

• 24 April 2018 - 09:47

Betty En Gerard:

Hey off-road-reizigers,
    Het rijden op wasbord pistes is vervelend. Je wordt niet alleen zelf, maar ook de auto wordt erg door elkaar geschud. Het helpt om de juiste snelheid te vinden, zodat je min of meer alleen over de bovenkanten van de hobbels rijdt. Des te wijder de hobbels, des te hoger de snelheid. Een kwestie van uitproberen. Je moet er alleen even "doorheen" om op die snelheid te komen. Wat ook helpt, is de bandenspanning verlagen. Wij rijden op wasbord met een bandenspanning van 1,5 á 2,0 bar.
    Nog veel (rij) plezier.

• 24 April 2018 - 09:49

Petra:

Hi luitjes,

Wat een prachtige verhalen en avonturen weer! Snap dat je daar nog niet overal WiFi hebt, maar dat vinden wij soms toch raar he. Ook wel weer lekker om dan even off line te zijn.
    De foto’s zijn weer prachtig en het aaien van de cheeta echt wel stoer. Ook al lijkt het schattig denk dat ie met zijn tandjes toch behoorlijke lidtekens kan achter laten. Maar goed als het niet kan zouden ze het nooit toestaan dus wel super gaaf. Goed dat mensen daar ook van dat soort projecten opzetten!!
    Hoor van Kelly dat jullie nu meer in toeristische gebieden gaan komen en het is leuk om alles een beetje mee te krijgen.
    Geniet heerlijk en lees jullie weer snel xx

• 24 April 2018 - 13:16

Ma:

Zo leuk weer om al die verhalen van jullie weer te lezen,wat is het een prachtig land met al die beesten geweldig.wat een kolezale beesten zijn het toch.Leuk dat je dan ook weer mensen ontmoet die jullie al gezien hadden geweldig.Maar dat jij 15,40 moet betalen ze zien je toch voor vol aan.Morgen met Stef mee naar Rotterdam voor haar jurk zo leuk. Kelly heeft gisteren schoenen voor mij besteld komen vandaag.nou lieverdjes tot het volgende verhaal gr uit De Bilt

• 25 April 2018 - 22:29

Stephanie:

Hé pap en mam! Waar blijft de foto van mama en de cheeta :-)

• 26 April 2018 - 22:29

Stephan:

Hey eric en lida!

Wat gaaf om weer te lezen wat voor mooie dingen jullie weer gezien en gedaan hebben.
    Wat een landschap en dieren!!