Op weg van Olden naar Bergen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Op weg van Olden naar Bergen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Op weg van Olden naar Bergen

Door: Eric en Lida

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

21 Mei 2023 | Noorwegen, Gudvangen

Vanochtend was er al veel bedrijvigheid op de camping. Schitterende camping trouwens om een paar dagen te verblijven. De Noren hebben hun korte vakantie erop zitten en keren vroeg huiswaarts. Wij daarentegen doen het rustig aan en komen pas 08.00 uur ons bedje uit. Het ochtendritueel bestaat uit kopje theedrinken, douchen en lekker ontbijten met broodjes uit de oven. Na de afwas en de koffie gaan wij op pad richting Flam. De zon schijnt lekker en de hemel is strakblauw. De wegen zijn droog en met het zonnetje is het net alsof je in een ansichtkaart rijdt. Zo mooi! Op de provinciale wegen mag je niet harder dan 80 km en zelfs bij steile stukken 60 km. De camper en ik houden ons daar strikt aan en mijn bijrijster kijkt met een schuin oogmee. De tunnels die we tegenkomen worden steeds langer en het record is nu een lengte van 24,5 km.

Op het program van vandaag staat een overtocht met de veerboot Mannheller-Fodnos. Dat het druk zou zijn, hadden we wel verwacht maar zo druk dat we in de tunnel al in de file zouden staan niet. De veerboten zien er klein uit, maar gauw gaan er een hoop auto’s mee. Zodra de auto’s geparkeerd staan, schieten de mensen naar het benedendek alwaar de toiletten en de snackhoek is gevestigd. Wij niet. Wij hebben onze eigen “nespressocorner”. Heerlijk zo zelfs voorzienend. Nadat we weer veilig aan de overkant de weg vervolgden, kwamen een plaatsje tegen waar een historisch centrum bewaard is gebleven. Het dorpje Lærdalsøyr heeft meer dan 150 houten huisjes uit de 16een 17eeeuw. Jammer, dat alles stil en verlaten is (zondag gesloten). Na een kort wandelingetje door het dorp zijn we verder gereden naar Flam. De tunnel van 24,5 km diende zich aan en voordat wij het licht aan de andere kant van de tunnel zagen waren we 20 minuten verder. Daarna een tunnel van 11 km en Flam was achter ons. Geen zin om terug te rijden en dat bracht ons bij een camping met gigantische waterval in de achtertuin.

Tvinde Camping

Gereden 260 km

Weer was heerlijk zonnig 20gr

Waterval Tvindefossen

• 22 Mei 2023 - 09:14

Petra:

Hoi hoi, wat een prachtige camping zeg , daar kan je je idd wel vermaken en of relaxen bij het geluid van de waterval [e-1f60a]

Die historische huizen zijn prachtig , sowieso die bouwstijl !! Je zou daar best veel onderhoud kunnen gaan doen Eric met al dat hout [e-1f61c]Fijn dat het zonnetje jullie ook toe lacht dan ziet alles er zoveel mooier uit!!

Enjoy en lieve groet uit Leiden [e-1f618]

• 22 Mei 2023 - 11:16

Alice:

Goedemorgen te lezen hoe uitstekende jullie daar kunnen zijn met eigen voorzieningen. Mooie camping waar je niet vlak naast elkaar staat. Goede reis naar nog meer moois.

heerlijk al die foto’s. Of ik er een beetje ben.

• 22 Mei 2023 - 11:32

Theus En Syl:

Hoi luitjes,

Ziet er allemaal prachtig uit zo in het voorjaarsgroen.

Herinnering van onze trip naar Noorwegen ( heelll lang gelden ) komen weer boven borrelen.

Nog veel plezier en avonturen gewenst in dit prachtige land.

Gr, Theus en Syl

• 22 Mei 2023 - 15:15

Adriana:

Wat ziet het er allemaal mooi uit, ook nu jullie zo mooi weer hebben.

De natuur is daar nog lekker ruig en niet zo als dat parkachtige hier.

Geniet van de mooie foto’s.

• 22 Mei 2023 - 19:43

Ma Romijn:

hoi lieve kinderen

Wat weer een mooi verhaal en wat ziet het er geweldig uit prachtige foto’s dat is genieten.leuk hoor die huisjes en die watervallen wat een mooi gezicht . Fijn dat het weer mee werkt dan is alles nog mooier.

nog een fijne voortzetting van jullie vakantie.

Liefs uit De Bilt