Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Preikestolen

Door: Eric en Lida

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

26 Mei 2023 | Noorwegen, Stavanger

Vandaag de langgekoesterde loop naar de Preikestolen. Lida en ik waren een beetje gespannen voor deze loop. We hadden immers een ANWB loop uitrusting aangemeten en spuitbusjes waterdichtheid aangeschaft. Na een stevig ontbijt en gevulde lunchpakketten gingen we op weg naar de parkeerplaats, 38 km landinwaarts, van Preikestolen. Vanuit Stavanger gelijk door 2 tunnels van 8 km en 14 km en na een half uur reden we de parkeerplaats op. Het was al behoorlijk druk en er vormde al een flinke rij voor de toiletten. Wij hebben ons eigen toilet bij ons en na de koffie daar even nog gebruik van gemaakt. De rugzak was van alles voorzien muts, extra kleding, broodjes, drinken en poncho.

Het weer was zwaarbewolkt en er hing mist in het dal en tegen de bergen. De mensen begonnen aan hun wandeling en wij liepen mee. De loop van 8 km heen en weer zou zo’n 4à5 uur in beslag nemen. Toiletten en restaurants zouden we niet tegenkomen vandaar onze gevulde rugzak. Het was een lint van lopers en de eerste km alleen maar steil en over glibberige rotsstenen. Het hoogteverschil zou 500 meter zijn, maar sommige stukken waren behoorlijk steil. Er komen zo’n 300.000 wandelaars vanuit de hele wereld deze loop doen en de loop staat bekend alséén van de mooiste. Geduldig sjokken we door en volgen de meute. Na een half uur probeerde ik mijn eigen tempo aan te houden en haalde wat mensen in die al met vermoeidheid te maken kregen. Sommige wandelaars hadden de nordic stokken bij zich over de rotsen en volgens mij geen succes.

Na 1 uur en 45 minuten kwamen we op de preekstoel aan. Het was een drukte van jewelste. Hoe zal het hier in de zomermaanden zijn als er nog veel mensen het idee hebben om deze loop te lopen. De preekstoel geheel in de mist met af en toe een spatje regen. Na wat vermanende woorden van Lida om niet te dicht naar de rand te gaan, werden de foto’s geschoten. De steile wand van 600 meter hoog boven het Lysefjord daar was door mist niks van te zien. Even rusten met een broodje en een drankje en weer verder. De terugreis was even lastig als naar boven. Door de regen werd het even lastig en gladde rotsen maakten dat ik twee keer een slippertje maakte. Gelukkig liep het goed voor mij af. Een vrouw op terugweg maakte wel een flinke val. Gelukkig ging het verder van een “leien rotsje”. We kwamen moe maar voldaan bij de parkeerplaats terug.

De volgende loop op het program is de Kjerag loop, deze iséén van 6 - 10 uur en veel moeilijker. Helaas moet ik mededelen dat wij deze hebben afgelast.

We zijn zelfs nog te moe om te gapen.

Camping Mosvangen

Gereden km 76

Weer preikestolen mistig en zwaar bewolkt en een spat regen

Weer camping zonnig met frisse wind

• 27 Mei 2023 - 06:00

Harry:

Ziet er indrukwekkend uit en kan mij voorstellen dat zo’n wandeling erg vermoeiend is. [e-1f44d]

• 27 Mei 2023 - 06:15

Ma Romijn:

Goedemorgen!

wat een mooi verhaal dat hebben jullie toch maar even gedaan prachtig. Je moet geen hoogte vrees hebben vind het knap van jullie jammer dat het niet mooi helder weer was maar wat een belevenis. Denk wel dat de volgende dag de spierpijn zich aandiende dan maar weer een rustig dagje van maken. Groetjes en nog veel plezier.

Lieve groetjes uit de Bilt [e-1f618]

• 27 Mei 2023 - 07:31

Stephan, Stephanie En Finn:

Oh glibber, de glibber. Deze voel je wel in de kuiten. Zijn jullie met spierpijn wakker geworden? Ze nodige beweging hebben jullie wel gehad, nu lekker ontspannen!

• 27 Mei 2023 - 08:53

Johan:

Pittig en wel stoer landschap! Jammer van de mist maar gaaf hoor. Even chillen nu.

• 27 Mei 2023 - 08:59

Petra:

Nou heel indrukwekkend, en stoer dat jullie deze gedaan hebben. Jammer van het uitzicht ,maar dat maakt de prestatie er niet minder om. Spierpijn is vaak de tweede dag lekkerder hahahahaha. Liefs vanuit het zonnige Leiden [e-1f618]

• 27 Mei 2023 - 11:53

Adriana:

Jammer van de mist en de drukte, ook daar al, maar wel moedig op dat glibberige pad!

Veel bezienswaardigheden op jullie reis en door al die foto’s en filmpjes zien we ook Noorwegen een beetje[e-1f44d]