Onderweg naar eerste stop Normandie - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Onderweg naar eerste stop Normandie - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Onderweg naar eerste stop Normandie

Door: Eric en Lida

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

17 Mei 2024 | Frankrijk, Arromanches-les-Bains

Vertrek De Bilt naar Arromanches Les Bains (fra)

Na een korte nacht werd ik om half 4 wakker. Eruit en na een ontbijt van melk en brinta gingen we op pad. De camper stond immers startklaar achter bij de garagebox. Het inpakken die avond ervoor ging met veel regen gepaard en nadat de fietsen op het rek stonden waren we ook al aardig nat. Nog even een dweil erdoor en de matjes erin en de camper was weer picobello. Rond half 5 zaten we in de camper en draaiden we de snelweg op naar Breda. De regen kwam inmiddels met bakken uit de lucht, maar dat hield ons niet tegen. De radio aan en de km’s vlogen weg. Nu rijd ik niet harder dan 95 km maar met dit weer is deze snelheid hard genoeg. Na Breda kwamen we aan bij Antwerpen en voor de Kennedytunnel kwam het bericht dat er een ongeval was gebeurd. Tom onze navigatie gaf een andere route aan die over Brussel ging maar zonder oponthoud. Later dankzij internet in de camper las ik dat het rond Antwerpen flink mis was.

De regen bleef maar vallen en zelfs bij het inhalen van een tankwagen 2 sec veel water op de voorruit die het zicht ontnam. De sporen op de weg lieten zich gelden en ons gaf dat schrik. In Frankrijk werd het weer wat beter en na 500 km zelfs droog met een zonnetje. Nu hebben we zo’n “plakkerd” op de voorruit voor het automatisch heffen van de tol en kunnen onder de tolpoortje T gewoon doorrijden. Supersnel en makkelijk.

De laatste 150 km werden door Lida ter harte genomen en in het zonnetje reden we naar onze eerste stop van de D-Day oorlogsroute. De route zo’n 100 km langs de kust van Normandië begint voor ons in Arromanches Les Bains bij het 360gr cinema en het museum waar de 100 dagen strijd in beeld wordt gebracht.

Het museum was indrukwekkend en mooi opgezet met in je eigen taal gesproken gids. Buiten zag je nog delen van de kunstmatige haven, welke door de geallieerden was gemaakt. Verder nog een aantal beelden en pantservoertuigen die worden opgeknapt als het in juni as. 80 jaar is geleden dat de invasie begon.

Verder door naar de batterij van Longues Sur Mer dit zijn de best bewaarde batterij van Normandië en waar de kanonnen nog inzitten. Inmiddels was het tegen vijven en de benen hadden al tegen de 9000 stappen moeten incasseren dus richting de camping op Ohama beach. We hebben de Amerikaanse Militaire begraafplaats ook bezocht. De 9387 kruisen stonden haarscherp in de rijen zowel recht als kruislings. Een prachtig en indrukwekkend gezicht. Alles was mooi aangelegd, grasgemaaid en de bomen geknipt en geschoren.

De Amerikanen eren op deze wijze hun soldaten. Nadat we werden gesommeerd om de begraafplaats te verlaten in verband met de sluiting gingen we naar de camping toe. Met de voeten te ruste op de bank lieten we ons de wijn goed smaken.

Gereden km’s 723

Camping Le Robinson Ohama Beach

• 17 Mei 2024 - 18:42

Eric En Lida Romijn:

Helaas lukt het nog niet om de Foto's te plaatsen maar ik blijf het proberen. Hou het in de gaten beste volgers [e-1f60e]

• 17 Mei 2024 - 18:42

Hanny Hesselink:

De kop is eraf en de zon is gaan schijnen!!!

Beter kun je je niet wensen toch?!

heel veel plezier..[e-1f917]

• 17 Mei 2024 - 18:47

Jacqueline:

Eerste bestemming bereikt, lekker genieten[e-1f618]

• 17 Mei 2024 - 18:53

Ma Romijn :

Nou vol goede moet pak ik de draad weer op in 1 dag al weer een hoop gezien prachtig hoor hier ook zon en af en toe een bui maar jullie gaan vast mooie weer tegemoet heel veel plezier dikke knuffel!

• 17 Mei 2024 - 18:59

Ada De Jong:

Leuk ik ga jullie weer volgen. De eerste rit hebben jullie weer gehad. Heel veel plezier en kijk weer uit naar het vervolg.

• 17 Mei 2024 - 19:25

Riet Van Der Wart.:

Wat een leuke verrassing om jullie reisverslag te ontvangen!

20 Jaar (zolang geleden) waren we daar ook met onze Kip en Beatrix liep daar toen ook! Ik beleef het weer helemaal! Heel veel reisplezier, doei!

• 17 Mei 2024 - 19:27

Petra :

Nou deze kan je afstrepen, wilde jullie al heel graag bezoeken allemaal. Lijkt me idd indrukwekkend. Op naar het zuiden [e-2600]️[e-2600]️[e-2600]️

• 17 Mei 2024 - 21:08

Arnoud :

De eerste km staan op de teller en van de regen naar de zon.

ook het eerste bezoek al gehad en op naar de volgende bestemming die jullie graag willen zien en bezoeken……doe voorzichtig en geniet van alles!!…liefs [e-1f618]

• 18 Mei 2024 - 08:34

Diny En Erik:

heel veel plezier en tot gauw [e-1f618]

• 18 Mei 2024 - 17:50

Theus Versluis:

Hoi Erik en Lida, Wij zijn gisteren ook vertrokken maar dan in 1 keer naar de bestemming..!!!!!! Goede reis gewenst met veel zonneschijn. Groetjes uit Karpathos