Van Amsterdam naar Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Van Amsterdam naar Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Van Amsterdam naar Beijing.

Blijf op de hoogte en volg Eric en Lida

19 April 2015 | China, Peking

Zaterdagmorgen al vroeg uit de veren, niet omdat wij vroeg weg gaan maar de spanning komt opzetten. Daar ik nog wat dingen moest regelen gelijk maar actief bezig gaan met haartjes knippen. Niet in de Chinese coup met de bloempot, maar de tondeuse er over heen, kort maar gedekt. De koffers dicht gedaan, auto in de garage gezet en om half twaalf vertrokken naar Schiphol.
Onze lieve meisjes hebben ons vergezeld naar de luchthaven. We waren daar natuurlijk op tijd. Het vertrektijdenbord gaf al 20 minuten vertraging. Dat gaf ons de gelegenheid om lekker te lunchen met onze meiden. Na de lunch uitgebreid gedag gezegd en hebben wij de meisjes vergezeld naar de parkeerplaats. Weer eens wat anders dan uitzwaaien bij de douane. Nog even "oortjes" gekocht voor in het vliegtuig. En het eerste telefoontje kwam binnen van een medereiziger met de vraag waar wij ons bevonden op luchthaven. We reizen met een groep van 10 personen en hadden afgesproken bij de gate. Inmiddels bij de gate aangekomen konden we uitgebreid kennismaken met enkele leden van de groep. Drie leden van de club reisden op eigen gelegenheid en 1 lid konden wij niet ontdekken op Schiphol. Inmiddels was de vertraging toch weer opgelopen tot een uur. De reis naar Dubai, onze tussenstop, ging wel snel voorbij onder het genot van film en eten. Maar het was zo druk om te landen, dat het vliegtuig diverse rondjes moest vliegen, voordat wij aan de beurt waren om te landen. Wij moesten toch 4 uur wachten. Het maakten ons niet uit maar degene met een aansluiting moesten rennen. Op Dubai lekker koffie gedronken met het gezelschap, zodat wij elkaar wat beter leerden kennen. Joep, Leonie, Chantal, Tim en Lida en ik hadden het al gauw gezellig, zodat de tijd voorbij vloog.

Het was inmiddels 04.00 (Dubai tijd), dat het vliegtuig vertrok naar Beijing. De vlucht verliep grandioos. Ik heb 5 uur liggen knorren in het vliegtuig en dat dankzij mijn dealer Sylvia, die nog een pilletje over had. Lida had mij nog wakker gemaakt voor het ontbijt en later voor wat te drinken, wat ik mij niet kan herinneren. De Chinese mannen halen constant hun neus op en rochelen in hun zakdoek. Vies hoor!

In Beijing aangekomen was de chaos compleet. Al die Chinezen in een grote hal om door de paspoortcontrole te komen. Wat een ramp. Ze dringen voor en hebben geen manieren, maar moeten er aan wennen. Na een rit in het zeer drukke Beijing kwamen wij veilig aan in het hotel waar wij de rest van de groep ontmoeten. Ingrid uit Australië, Walter uit België, Thom kwam uit Japan en Robert, die we op het vliegveld Beijing hadden gevonden. Onze gids voor de komende weken is Steven. Een Chinees, die ons gaat begeleiden. Steven heeft zichzelf zo genoemd, omdat iedereen zijn Chinese naam niet kan onthouden en uitspreken. Steven neemt ons mee naar een restaurant om de specialiteit van Beijing te laten proeven namelijk "hot pot". Een soort bouillon waar je lamsvlees, champignons en groenten ingooit om het uiteindelijk met stokjes uit de bouillon te vissen. Een grote schaal staat op een vuur midden van de tafel en het begint al gauw te pruttelen. Zelfs sla en aardappelen werden er ingegooid. Ik moet er maar aan wennen. Iedereen zit met zijn stokjes in zijn mond en daarna in de "hot pot". Maar ja flink stoken dat vuurtje. Daarna heeft Steven het een en ander verteld over de eerste dagen in Beijing. Het belooft een pittig progamma te worden. Maar we hebben er zin in!

• 20 April 2015 - 17:32

Goed gedaan Kell

• 20 April 2015 - 18:02

Arnoud:

Hoi luitjes

Nou ben blij dat jullie veilig aangekomen zijn en zonder al te veel vertraging,dat gaf jullie ook de gelegenheid om lekker met de kids te gaan lunchen,waar een vertraging dan weer een liefdevol moment opleverde.
    Leuk dat jullie met de meeste van de groep al konden kennismaken op het vliegveld,dan heb je hele reis om alvast aan de personen te wennen.
    Nou de maaltijden in jullie vakantie zullen best wel even wennen zijn,maar misschien vind je wel een gewoon Chinees restaurant zoals we in Nederland gewend zijn.
    Geniet er maar met volle teugen van met alles wat erom je heen gebeurt.
    Tuurlijk hebben jullie er zin in,dit word zeker weer een reis om nooit te vergeten en vol met mooie en leuke dingen.
    Een hele fijne vakantie en veel liefs Xx

• 20 April 2015 - 18:12

Kees:

Heerlijk weer om de verhalen de komende tijd te lezen! Nou geniet er maar lekker van en doe voorzichtig!

Kees xxx

• 20 April 2015 - 18:19

Johan En Petra :

Ha daar is jullie eerste verhaaltje dan. Wij hielden onze mail al strak in de gaten want waren erg benieuwd hoe de reis was verlopen!! Inmiddels na wat heen en weer appen begrepen dat het moeilijk is om jullie verslag zelf op deze site te krijgen.
    Wat jullie gegeten hebben is chinees fondue. Alles in de bouillion gaar stomen en als het mee zit drinken ze daarna de bouillion lekker op hahahaha
    Morgen naar de muur appte je dat lijkt ons echt te gek om daar te lopen!!!!
    Geniet heerlijk en we kijken uit naar het volgende verslag. Groeten uit B-hoven xxxx

• 20 April 2015 - 18:58

Henk En Brigitta:

Hoi Eric en Lida,
    Wat een heerlijk verhaal! Ja je zult even moeten wennen aan de Chinezen. Het zijn er ook wel veel, hoor. En ze maken nog veel meer geluiden, dat zul je nog wel merken

• 20 April 2015 - 20:36

Annette:

Zo het avontuur kan beginnen!! Fijn dat de reis goed is gegaan!! En nou lekker genieten van al het mooi's wat jullie gaan zien!! Kijk er naar uit!

• 21 April 2015 - 07:11

Jan Hannink:

Hallo luitjes, Lida toch nog gemist om een fijne vakantie toe te wensen, bij deze. Jullie eerste verslag lezend gaat dat weer helemaal lukken, ik kijk uit naar de foto`s. Heel veel plezier.

• 21 April 2015 - 08:23

Michael:

Hoi Hoi luitjes,
    goed om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Wat een feest he de douane en inderdaad het zijn ongemanierde lui die Chinezen. In ieder geval geniet van al het bijzonders wat op jullie pas gaat komen. Voor wat betreft het eten zegt een Chinees, dat het beste vlees aan het bot zit!!!
    Veel plezier en we kijken uit naar jullie foto's en volgend verhaal met jullie ervaringen
    kus vanuit Hillywood
    en oh ja Jen is nog niet bevallen