Voor het eerst met de camper weg - Reisverslag uit Siena, Italië van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu Voor het eerst met de camper weg - Reisverslag uit Siena, Italië van Eric en Lida Romijn - WaarBenJij.nu

Voor het eerst met de camper weg

Door: Eric en Lida

17 November 2022 | Italië, Siena

Zaterdag 12 nov

De camper stond gepakt en bezakt toen de wekker afging op zaterdagochtend 04.15 uur. Het was erg mistig en na een bord Brinta gingen we op weg naar Kufstein waar we onze eerste overnachting hebben gepland. Na enige aarzeling van de navigatie hadden we het ritme goed te pakken. De camper reed erg lekker en met cruise-control op 100 km vervolgden wij onze weg. De broodjes onderweg deden ons goed smaken. Het is top dat de camper van alle gemakken is voorzien. De vriezer en de ijskast goed gevuld en de kastjes liggen vol met proviand. Na 940 km door Duitsland te hebben gereden, kwamen wij rond 17.00 uur in het Oostenrijkse Kufstein aan. De hele weg was het weer droog en op sommige stukken erg mistig. In Kufstein was het koud. Ik was blij dat ik naar Lida had geluisterd om mijn winterjas mee te nemen. Natuurlijk eet je in Oostenrijk een pizza en die maakten ons goed. De wijn daarentegen wist wel raad met ons en in de camper terug kropen we in ons holletje.

Zondag 13 nov

De zondag morgen diende zich aan met een strakblauwe hemel en na het ontbijt besloten we te gaan rijden naar La Spezia aan de kust in Italië. Toch zo’n 500 km en tijd voor Lida om kennis te maken met het camperrijden. De weg was erg rustig voor Lida prettig om het te ervaren. In La Spezia aangekomen was de camperplaats zo gevonden. De camper had wifi aan board dus tijdens het rijden zoeken wij de plaatsen uit. We kunnen zelfs tv kijken tijdens het rijden. Wat een luxe! Deze camperplaats is pas in de zomer 2022 opengegaan en van alle gemakken voorzien.

Maandag 14 nov

Maandagochtend begon voor ons vroeg. De vrachtwagens, die naar de containerhaven gingen, denderen langs onze camperplaats. Het was nog schemer dus probeerden we nog een oog dicht te doen. Na het ontbijt en het ochtendritueel gingen we op pad naar La Spezia om het natuurpark Cinque Terra te bezoeken. De bushalte 300 meter verderop was snel gevonden. De bus kwam al gauw de hoek omzetten. De buschauffeur wenkte dat we de achteringang moesten nemen dit in verband met de geldende coronaregels. Dat we geen kaartje konden kopen in de bus dachten we dat het gratis was. Even later stapten twee controleurs de bus in en begonnen iedereen te controleren. Toen die aan ons naar de kaartjes vroeg, moesten wij het antwoord schuldig blijven. Wij vertelden dat we geen kaartjes konden kopen bij de chauffeur en hoe konden wij dat van tevoren weten. Wat bleek waar wij waren ingestapt was een café en daar konden we de buskaartjes kopen. Logisch toch! 2x € 35,00 boete zei hij streng en na wat heen en weer gepraat werd uiteindelijk de boete € 35. En dat we aan de verkeerde kant waren ingestapt, kwam er ook nog bij. In plaats van naar La Spezia te gaan gingen we ervan af. Nadat we waren uitgestapt pakten we de bus naar La Spezia ditmaal aan de goede kant. De rit ging ditmaal voorspoedig en kwamen zonder problemen aan op het treinstation in La Spezia. De treinkaarten waren zo gekocht en we gingen op pad naar nationaal park Cinque Terra. Het park bestaat uit 5 vissersdorpjes, die langs de kust liggen. Het park is in 1997 opgenomen in de werelderfgoedlijst van de Unesco. De dorpjes zijn door de spoorlijn en wandelpaden met elkaar verbonden. Op de smalle paden langs de bergwanden geldt een slipperverbod. Door de vele ongelukken deed dit besluiten daar de reddingdiensten een helikopter moesten inzetten. Tijdens de lunch struikelde Lida nog over een briefje van € 5,00 zodat de pijn van de boete weer wat dragelijker werd. De 5 dorpjes waren kleurrijk en van afstand erg mooi als geheel. Na heel wat getippeld te hebben, gingen we op camperwaarts aan met ditmaal wel buskaartjes, die we gekocht hebben in een tabakswinkel. Het weer was super en hebben erg genoten ondanks ach ja.

Dinsdag 15 nov

Dinsdag begon de dag met regen en na corvee van de camper gingen we op pad naar Pisa. Het is immers maar 75 km rijden dus vermijden we maar de snelwegen. De route binnendoor bracht ons voordeel de dieselprijs was € 1,79. Bij het onbemande station hebben met behulp van een vrouw met zware stemhet voor elkaar gekregen om te tanken. In Pisa aangekomen waren we gelijk naar de camperplaats toegereden en aldaar vriendelijk ontvangen door de beheerder met googletranslate. De beheerder gaf ons de aanwijzing dat we lopend de Toren binnen 20 minuten konden bereiken. De route was makkelijk en de toren kwam in zicht. Het is een vermakelijk gezicht dat die toren zo scheef staat. De drukte rond de toren was overweldigend. De vele toeristen stonden de toren tegen te houden voor de foto en we hebben dit ook gedaan. Het weer was de hele dag druilerig, maar gelukkig niet koud.

Na te hebben rond gebanjerd, hebben we nog een bezoek gebracht aan de Kathedraal en liepen weer terug naar de camper.

Wo 16 nov

We vertrokken uit Pisa na het ontbijt en de koffie voor de rit naar Florence. De 79 km, die we moesten afleggen was in een uur gepiept. Onderweg was het druk met vrachtverkeer.

De camping in Florence ligt aan de rand van het centrum en was door Tom zo gevonden. De camping Firenze in Town is gelegen aan de rivier Arno en is van alle gemakken voorzien. Door de rivier te volgen ben je met de fiets in 20 minuten in het centrum van Florence. Het weer is lekker, bewolkt met een flauw zonnetje stapten wij op de fiets naar het centrum. Halverwege kregen we een buitje en moesten even schuilen onder de bomen. In het centrum aangekomen parkeerden we de fietsen in de daarvoor bestemde vakken. Je ziet dat Italië een scooterland is met zoveel scooters op een rij. Electrische fietsen zijn hier nog niet zo bekend. De beroemde Ponte Vecchio was het eerste waar wij naar toe gingen en al gauw waren wij daar. Een brug over de Arno waar de vele juweliers hun pracht en praal verkopen in hun kleine winkeltjes. Daarna het paleis van Pitti gezien aan de buitenkant en op weg naar Piazza del Duomo voor een bezoek aan de Cathedraal. De vele beelden op het Piazza della Signoria. Het plein van Florene waar het beeld van Michelangelo de bekendste is. Na door de smalle straatjes te hebben gewandeld, was het tijd voor een bezoek aan het chique restaurant Gilli op het Piazza della Repubblica waar we de cappuccino met een taartje (€ 29.00) goed lieten smaken. Florence is een mooie stad met vele gebouwen en historie. Tegen vijven waren we weer op de camping terug. Morgen rijden we richting Siena.

Donderdag 17 nov

Net nadat we waren begonnen met campercorvee, fietsen opladen, watertappen stroom en dergelijke begon het te plenzen. Ik kon niet stoppen dus lekker nat geworden. We gingen na de heerlijke koffie in de camper op pad naar Siena 70 km zuidelijker. Siena is een stad met een historisch centrum. De camperplaats, die we hadden uitgezocht was op een parkeerplaats met te kleine parkeervakken (gratis).Even googelen op het netwerk in de camper. Het is supermakkelijk een mifi router met een simkaartje met onbeperkt internet zelfs tv kijken onderweg is geen probleem.

De camperplaats (CP) was snel gevonden en maar 600 meter van de roltrappen die het ons makkelijk maakten om het historisch centrum van Siena te bezoeken. Na de incheck en € 20,00 gingen we de 600 meter steile wandeling aan. Inmiddels was het weer beter geworden en begon de zon lekker te schijnen. Het lopen viel mee en het gemak van de roltrappen waren we in mooie oude gedeelte van Siena. Het was er vrij rustig en nergens wachtrijen. We kochten een all-inclusief kaart voor alle bezienswaardigheden. De Cathedrale Liberia Piccolomini, Museo dell’Opera, Cripta, Battisero en het Porta del Cielo. Allemaal mooi en adembenemend om te zien. (Google maar even). Daarna naar het mooie Piazza del Campo voor een versnapering waar we nog volop genoten van het zonnetje. Tegen 17.00 uur waren we weer terug op de CP. Morgen op weg naar Rome 230 km.

De camper doet het fantastisch en rijdt zo lekker en van alle gemakken voorzien. Tot nu toe 1850 km gereden. Duurste diesel € 2,30 en momenteel rond de € 1,75 wordt steeds goedkoper hier.

Ciao

• 18 November 2022 - 13:39

Dinie:

Hoi vakantiegangers,

Wat een leuk verhaal weer en jullie maken ook altijd wat mee [e-1f602]

Jullie hebben al veel mooie dingen bezichtigd.